Egyesületünk története 2004-ig nyúlik vissza, amikor lelkes villamosbarátok egy csoportja felismerte, hogy szükség van egy, a régi villamosvasúti járművek megőrzésére szakosodott civil szervezetre, amely gondozza azokat az értékes villamoskocsikat, amelyeket a közlekedési társaságok és múzeumok nem tudnak felvállalni. A MaViTE létrejötte után azonnal elkezdődött a kallódó régi járművek megmentése: először egy FVV típusú csuklós villamost vásárolt meg az Egyesület Szegedről, melyet hamarosan Budapestre szállított. Aztán a következő években újabb kihívások vártak ránk: a legendás fővárosi UV típust több mint félszázados üzem után kivonták a forgalomból. Egyesületünk számos kocsit vásárolt meg, és mentett így meg az ócskavassorstól az utókor számára.
A járművek puszta megmentése-megőrzése azonban csak az első lépés, végső célunk a működőképes állapotra hozásuk és a bemutatásuk a nagyközönség számára. Elsőként a 3201-es UV külső felújítását végeztük el, melyet a munka végeztével kiállítottunk a Magyart Vasúttörténeti Parkban 2006 nyarán. Második nagy munkánk a százéves 1031-es pályaszámú villamosunk felújítása volt, a kocsi nagylelkű támogatóink segítségével kapott új fényezést, jelenleg a belső tér újjáépítése folyik.
A járműfelújítás óriási feladat egy civil egyesületnek, amelynek tagjai pusztán lelkesedésből végeznek kemény munkát a kocsikon. Számos külsős segítette a munkánkat, kis csapatunk is egyre bővült, így újabb és újabb járművek megőrzésére vállalkoztunk. 2009-ben vásároltuk meg a 1303 pályaszámú kísérleti kocsit, hazánk első szaggatós vezérlésű villamosát. Ezt a különleges járművet a következő két év folyamán üzemképessé tettük, jelenleg a közlekedésének jogi és adminisztratív keretein dolgozunk. 2011-ben az Egyesületünk tulajdonában álló, szintén prototípus FVV típusú motorkocsi (3720) felújításába kezdtünk bele, amely réményeink szerint idén fejeződik be.
A műszaki értékmentésen kívül számos programmal színesítettük a főváros kulturális életét. Az érdeklődőknek különmeneteket szerveztünk a BKV-val együttműködve: többször is bejártuk a város érdekes villamosvonalait Rákospalotától Kamaraerdőig. Szakmai esteket és számos kiállítást szervezünk a téma iránt érdeklődőknek, valamint részt veszünk különféle kerületi és a BKV által szervezett rendezvényeken is, ezzel is megismertetve látogatóinkkal a budapesti villamosvasút múltját és jelenét.
Egyesületünk igyekszik összefogni a téma iránt érdeklődőket az egész országban. 2010-ben alakult meg debreceni tagszervezetünk, melynek tagjai a cívis város öreg villamosaival foglalkoznak. 2011 nyarán újabb tagszervezettel bővültünk, létrejött a Budapesti Villamosbarátok Klubja; jelenleg pedig a Széchenyi Vasútmodellező Klub csatlakozását készítjük elő.
A fentiekből is látható, hogy fő profilunk az értékes, régi villamoskocsik megőrzése és felújítása. Ezért sem nézhettük tétlenül az Angliába került kocsik sorsát: mivel tárolásuk bizonytalanná vált, Budapesten pedig nincs hozzájuk hasonló, bele kellett vágnunk a hazaszállításukba. Sajnos azonban a projekt lehet, hogy meg fogja haladni az erőnket - vagy csak súlyos áldozatok árán lesz teljesíthető, ezért most minden támogatás rendkívül fontos számunkra.