Akik követik Egyesületünk tevékenységét, azok bizonyára tudnak róla, hogy 2008-ban megvásároltuk és elszállítottuk az Üllői úti parkolóból az 1031-es pályaszámú villamost, mely 1911-es építésével ma már több mint száz éves. Ezen villamos felújítása úgyszintén - ha lassan is - halad.
A kocsi külső megújulását 2008 és 2010 között a MÁV-Gépészet Zrt. és a volt Északi Járműjavító nagylelkű támogatása tette lehetővé.
A mai alkalommal az Egyesület tagjai a pécsi PTKE-től kapott humán erőforrás segítségével beszereltek a villamos 10 ablakából 8-at. A maradék 2-t úgynevezett OSB lappal pótolták, de hamarosan azok is rendes üveget kapnak.
A munka célja kettős: egyrészt elkezdődött a villamos utasterének összeszerelése, másrészt a beltér hatékonyabb védelmet kapott az időjárás viszontagságai ellen. A beszereléshez két munkaalkalom szükségeltetett, 6-6 órás műszakokkal.
A szerelés előtt az ablakok körüli fa elemeket alapozó anyaggal kentük be, ezekre kerül később a villamosra jelemző sötétbanás mahagóni színű vastaglazúr. A képen a leszerelés első pillanatai láthatóak, a falnak támaszkodó OSB lap pedig ablakpótló alapanyag lesz. A kocsi utolsó két ablaka a többi, orsós rögzítésű ablakkal ellentétben fix kivitelű, melyhez a megfelelő méretű ablaktábla még nem állt rendelkezésre.
Az időjárásvédett műhelyként funkcionáló ex-szegedi 660-as bengáliban került fel az alapozó a fákra.
Az ablaktáblák függőleges rögzítését az ablakemelő orsókon lévő nyereg teszi lehetővé, melybe biztosító csavar segítségével ül bele az ablaktábla alsó élén található alumínium sín. Az orsót a felső részén 4 db. M5x40-es süllyesztett fejű csavar, lent pedig kör keresztmetszetű bölcső rögzíti.
Baranyai Zsolt tagtárs precíz, dicht módszerrel teszi lehetővé ennek az alumínium sínnek, hogy újfent egy ablaktábla rögzítéséhez járulhasson hozzá.
Az ablaktábla-szállítás algoritmikus nehézségei az üveg felületéből és tömegéből adódnak. Roflics Gergő tagtársunk dacol a kihívással, melyből Szabó Péter kolléga merít intellektuális muníciót.
Az alapozó száradási ideje min. 24 óra, ezért azokat célszerű volt a villamoshoz rögzíteni, hogy az ablakok kitámasztása megoldott legyen. Nemsokára felkerül a lazúr is.
A nap végére kedvünk nem, de az idő elromlott, így összepakoltunk és hazaindultunk. A képen az OSB lap új szerepében (méretre szabta: Vály Ádám munkavezető), Baranyai Zsolt tagtárs pedig félig lehajolt helyzetben látható. A kocsi végét Roflics és Szabó kollégák borítják be fóliával.