Vaskerekek - a MaViTE blogja

Kiskorunk óta tudjuk, hogy a villamos csilingel, fapados, kalauz van rajta és köpködni tilos. Ezek a villamosra egykor oly jellemző érzések, gondolatok mai rohanó világunkban, tömött Combinókkal, egymás után haladó Bartók Béla úti csuklósokkal és halkan suhanó hannoveri banánokkal nehezen érzékeltethetők. Egy csapat amatőr villamosmániás felvállalta, hogy a fent említett romantikát - másokkal is összefogva - vissza kívánja adni az utazóközönségnek, mely ma már alig emlékszik rá.

Friss topikok

  • Comandante en Jefe: @zsoci: Nem is a teljes típustörténetet hiányoltam. Az tökre tetszett, ahogy elhelyeztétek az esem... (2013.09.20. 10:20) A Bengáli rövid históriája II.
  • zoli_: Szuperek vagytok :-) :-) :-) :-) (2013.09.05. 19:30) Újabb kis lépések
  • MaViTE: @siófoki35: A távlati cél természetesen a közlekedtetés. Először azonban gördíthető kiállítási tár... (2013.08.29. 21:41) Mai ezres

Címkék

Ha még nem ismernének minket

2013.06.18. 21:37 MaViTE

Egyesületünk története 2004-ig nyúlik vissza, amikor lelkes villamosbarátok egy csoportja felismerte, hogy szükség van egy, a régi villamosvasúti járművek megőrzésére szakosodott civil szervezetre, amely gondozza azokat az értékes villamoskocsikat, amelyeket a közlekedési társaságok és múzeumok nem tudnak felvállalni. A MaViTE létrejötte után azonnal elkezdődött a kallódó régi járművek megmentése: először egy FVV típusú csuklós villamost vásárolt meg az Egyesület Szegedről, melyet hamarosan Budapestre szállított. Aztán a következő években újabb kihívások vártak ránk: a legendás fővárosi UV típust több mint félszázados üzem után kivonták a forgalomból. Egyesületünk számos kocsit vásárolt meg, és mentett így meg az ócskavassorstól az utókor számára.

P1220296_tzs.jpg

A járművek puszta megmentése-megőrzése azonban csak az első lépés, végső célunk a működőképes állapotra hozásuk és a bemutatásuk a nagyközönség számára. Elsőként a 3201-es UV külső felújítását végeztük el, melyet a munka végeztével kiállítottunk a Magyart Vasúttörténeti Parkban 2006 nyarán. Második nagy munkánk a százéves 1031-es pályaszámú villamosunk felújítása volt, a kocsi nagylelkű támogatóink segítségével kapott új fényezést, jelenleg a belső tér újjáépítése folyik. 

P1190217_tzs.jpg
A járműfelújítás óriási feladat egy civil egyesületnek, amelynek tagjai pusztán lelkesedésből végeznek kemény munkát a kocsikon. Számos külsős segítette a munkánkat, kis csapatunk is egyre bővült, így újabb és újabb járművek megőrzésére vállalkoztunk. 2009-ben vásároltuk meg a 1303 pályaszámú kísérleti kocsit, hazánk első szaggatós vezérlésű villamosát. Ezt a különleges járművet a következő két év folyamán üzemképessé tettük, jelenleg a közlekedésének jogi és adminisztratív keretein dolgozunk. 2011-ben az Egyesületünk tulajdonában álló, szintén prototípus FVV típusú motorkocsi (3720) felújításába kezdtünk bele, amely réményeink szerint idén fejeződik be.

DSC09697-td.jpg
A műszaki értékmentésen kívül számos programmal színesítettük a főváros kulturális életét. Az érdeklődőknek különmeneteket szerveztünk a BKV-val együttműködve: többször is bejártuk a város érdekes villamosvonalait Rákospalotától Kamaraerdőig. Szakmai esteket és számos kiállítást szervezünk a téma iránt érdeklődőknek, valamint részt veszünk különféle kerületi és a BKV által szervezett rendezvényeken is, ezzel is megismertetve látogatóinkkal a budapesti villamosvasút múltját és jelenét. 

100_4543_bb.jpg
Egyesületünk igyekszik összefogni a téma iránt érdeklődőket az egész országban. 2010-ben alakult meg debreceni tagszervezetünk, melynek tagjai a cívis város öreg villamosaival foglalkoznak. 2011 nyarán újabb tagszervezettel bővültünk, létrejött a Budapesti Villamosbarátok Klubja; jelenleg pedig a Széchenyi Vasútmodellező Klub csatlakozását készítjük elő.

015-twmenet090509-kzs.jpg
A fentiekből is látható, hogy fő profilunk az értékes, régi villamoskocsik megőrzése és felújítása. Ezért sem nézhettük tétlenül az Angliába került kocsik sorsát: mivel tárolásuk bizonytalanná vált, Budapesten pedig nincs hozzájuk hasonló, bele kellett vágnunk a hazaszállításukba. Sajnos azonban a projekt lehet, hogy meg fogja haladni az erőnket - vagy csak súlyos áldozatok árán lesz teljesíthető, ezért most minden támogatás rendkívül fontos számunkra.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://vaskerekek.blog.hu/api/trackback/id/tr365367956

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.