Vaskerekek - a MaViTE blogja

Kiskorunk óta tudjuk, hogy a villamos csilingel, fapados, kalauz van rajta és köpködni tilos. Ezek a villamosra egykor oly jellemző érzések, gondolatok mai rohanó világunkban, tömött Combinókkal, egymás után haladó Bartók Béla úti csuklósokkal és halkan suhanó hannoveri banánokkal nehezen érzékeltethetők. Egy csapat amatőr villamosmániás felvállalta, hogy a fent említett romantikát - másokkal is összefogva - vissza kívánja adni az utazóközönségnek, mely ma már alig emlékszik rá.

Friss topikok

  • Comandante en Jefe: @zsoci: Nem is a teljes típustörténetet hiányoltam. Az tökre tetszett, ahogy elhelyeztétek az esem... (2013.09.20. 10:20) A Bengáli rövid históriája II.
  • zoli_: Szuperek vagytok :-) :-) :-) :-) (2013.09.05. 19:30) Újabb kis lépések
  • MaViTE: @siófoki35: A távlati cél természetesen a közlekedtetés. Először azonban gördíthető kiállítási tár... (2013.08.29. 21:41) Mai ezres

Címkék

Menet-előkészítő fokozat

2013.06.17. 21:53 MaViTE

Szeretettel köszöntünk mindenkit a Magyar Villamosvasút-történeti Egyesület, azaz a MaViTE blogján. Célunk az, hogy minél több, a régi villamosok iránt érdeklődő emberhez eljuttassuk Egyesületünket, bemutassuk céljainkat, terveinket, feladatainkat, azok végrehajtását, a bennük rejlő örömöket és nehézségeket, melyek más tekintetben is hasznos útmutatóul szolgálhatnak az életben éppúgy, mint a műszaki területeken.

Blogunk indításának apropóját az adta, hogy hazahozunk egy Észak-Angliába tévedt budapesti villamos-párost, mely 1985 óta van a szigetországban.

A 2576-2577 pályaszámú kocsik 241-es, illetve 243-as számon közel 110 évvel ezelőtt a BVVV kötelékében kezdték budapesti pályafutásukat. A Schlick gyárban épült járművek Budapesti Városi Villamos Vasút első négyablakos szériájába tartoztak (F típus). Az eredetileg szecessziós díszben pompázó motorkocsik a B.Sz.K.Rt. idején kapták meg a budapesti szabványszíneket, illetve a 2545-ös, valamint 2547-es pályaszámokat. Mint ahogy sok más, a századelőn épült kocsit, ezeket a járműveket is acélvázasították, átépítésükre 1958-ban került sor. A korábban jellemzően a belvárosban üzemelő járművek a lényegesen modernebb UV típusú szerelvények forgalomba állításával kiszorultak a külsőbb viszonylatokra: az F típus például a -- fokozatosan zsugorodó -- újpesti hálózatrész egyik jellemző járműszériája volt egészen az 1980-as évekig. A két motorkocsit legtöbb típustársához hasonlóan ikresítették, amivel az ismételt átszámozás is együtt járt: az 1972 év végére elkészült páros a 2576-2577 számot kapta. Az F típus 80 év után, 1984-ben búcsúzott a fővárostól, azonban szerencsére a széria nem minden kocsiját bontották szét: míg két szerelvény vidékre került nosztalgiakocsinak, a 2576-2577-est az angliai Bradford városába szállították 1985-ben. A járművek a 90-es évek közepén egy múzeumban üzemeltek, ezért kisebb mértékű átalakítást végeztek rajtuk: újrafényezték őket, rúdáramszedőket kaptak. A múzeum 1997 végén bezárt, az ikerkocsit azóta több helyen is tárolták.

Egyesületünk 2008-ban jutott a kocsik nyomára, kezdte meg hazaszállítsuk előkészítését. A kocsikat a közelmúltban megvásároltuk, és egy felderítő csapat már meg is látogatta őket. A felderítő látogatás során csavarlazítós kezelést kaptak a kocsi azon részei, melyeket a szállításhoz le kell szerelnünk. Ezek az eszközök két részre oszthatók:

- a tetőszerelvények, melyeket azért kell leszerelnünk, hogy a villamos a közúti szállításhoz alkalmas szelvénybe beférjen;

- az alváz egyes elemei, ezeket pedig a kocsi felrakodása miatt kell leszednünk.

A MaViTE jelenleg a szállítás mihamarabbi megszervezésén és lebonyolításán dolgozik. Mivel ez a szállítás Egyesületünk kilencéves történetének eddigi legkomolyabb vállalkozása, minden anyagi, dologi és munkabeli segítséget köszönettel veszünk.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://vaskerekek.blog.hu/api/trackback/id/tr435366328

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.