Vaskerekek - a MaViTE blogja

Kiskorunk óta tudjuk, hogy a villamos csilingel, fapados, kalauz van rajta és köpködni tilos. Ezek a villamosra egykor oly jellemző érzések, gondolatok mai rohanó világunkban, tömött Combinókkal, egymás után haladó Bartók Béla úti csuklósokkal és halkan suhanó hannoveri banánokkal nehezen érzékeltethetők. Egy csapat amatőr villamosmániás felvállalta, hogy a fent említett romantikát - másokkal is összefogva - vissza kívánja adni az utazóközönségnek, mely ma már alig emlékszik rá.

Friss topikok

  • Comandante en Jefe: @zsoci: Nem is a teljes típustörténetet hiányoltam. Az tökre tetszett, ahogy elhelyeztétek az esem... (2013.09.20. 10:20) A Bengáli rövid históriája II.
  • zoli_: Szuperek vagytok :-) :-) :-) :-) (2013.09.05. 19:30) Újabb kis lépések
  • MaViTE: @siófoki35: A távlati cél természetesen a közlekedtetés. Először azonban gördíthető kiállítási tár... (2013.08.29. 21:41) Mai ezres

Címkék

Mai ezres

2013.08.25. 22:01 MaViTE

Akik követik Egyesületünk tevékenységét, azok bizonyára tudnak róla, hogy 2008-ban megvásároltuk és elszállítottuk az Üllői úti parkolóból az 1031-es pályaszámú villamost, mely 1911-es építésével ma már több mint száz éves. Ezen villamos felújítása úgyszintén - ha lassan is - halad.

IMG_0140.JPG

A kocsi külső megújulását 2008 és 2010 között a MÁV-Gépészet Zrt. és a volt Északi Járműjavító nagylelkű támogatása tette lehetővé.

A mai alkalommal az Egyesület tagjai a pécsi PTKE-től kapott humán erőforrás segítségével beszereltek a villamos 10 ablakából 8-at. A maradék 2-t úgynevezett OSB lappal pótolták, de hamarosan azok is rendes üveget kapnak.

A munka célja kettős: egyrészt elkezdődött a villamos utasterének összeszerelése, másrészt a beltér hatékonyabb védelmet kapott az időjárás viszontagságai ellen. A beszereléshez két munkaalkalom szükségeltetett, 6-6 órás műszakokkal.

Img_0133.jpgA szerelés előtt az ablakok körüli fa elemeket alapozó anyaggal kentük be, ezekre kerül később a villamosra jelemző sötétbanás mahagóni színű vastaglazúr. A képen a leszerelés első pillanatai láthatóak, a falnak támaszkodó OSB lap pedig ablakpótló alapanyag lesz. A kocsi utolsó két ablaka a többi, orsós rögzítésű ablakkal ellentétben fix kivitelű, melyhez a megfelelő méretű ablaktábla még nem állt rendelkezésre.

IMG_0132.JPGAz időjárásvédett műhelyként funkcionáló ex-szegedi 660-as bengáliban került fel az alapozó a fákra.

Img_0134.jpgAz ablaktáblák függőleges rögzítését az ablakemelő orsókon lévő nyereg teszi lehetővé, melybe biztosító csavar segítségével ül bele az ablaktábla alsó élén található alumínium sín. Az orsót a felső részén 4 db. M5x40-es süllyesztett fejű csavar, lent pedig kör keresztmetszetű bölcső rögzíti.

Img_0137.jpgBaranyai Zsolt tagtárs precíz, dicht módszerrel teszi lehetővé ennek az alumínium sínnek, hogy újfent egy ablaktábla rögzítéséhez járulhasson hozzá.

IMG_0135.JPGAz ablaktábla-szállítás algoritmikus nehézségei az üveg felületéből és tömegéből adódnak. Roflics Gergő tagtársunk dacol a kihívással, melyből Szabó Péter kolléga merít intellektuális muníciót.

Img_0138.jpgAz alapozó száradási ideje min. 24 óra, ezért azokat célszerű volt a villamoshoz rögzíteni, hogy az ablakok kitámasztása megoldott legyen. Nemsokára felkerül a lazúr is.

Img_0139.jpgA nap végére kedvünk nem, de az idő elromlott, így összepakoltunk és hazaindultunk. A képen az OSB lap új szerepében (méretre szabta: Vály Ádám munkavezető), Baranyai Zsolt tagtárs pedig félig lehajolt helyzetben látható. A kocsi végét Roflics és Szabó kollégák borítják be fóliával.

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://vaskerekek.blog.hu/api/trackback/id/tr65476839

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

siófoki35 2013.08.26. 10:16:51

Üzemeképesre szeretnétek felújítani, vagy kiállítási darabnak?

MaViTE · http://www.mavite.hu 2013.08.29. 21:41:44

@siófoki35: A távlati cél természetesen a közlekedtetés. Először azonban gördíthető kiállítási tárgy lesz, majd a megfelelő elektrotechnika felkutatása és a kellő idő eltelése után tudunk - mint villamos járműhöz - hozzányúlni.